Schijn een lichie op…

Aanleiding / Vraag

Omdat er in coronatijd weinig te doen zou zijn in Amsterdam Noord tijdens de kerstvakantie vanwege maatregelen die evenementen onmogelijk maakten, was de uitdaging om binnen de regels toch iets leuks te organiseren voor met name kinderen en ouders. Een bijkomende vraag was om Stichting Noorderpark zichtbaar te laten zijn.

Werkwijze / plan

Met het thema ‘zichtbaarheid’ bedacht ik een speurtocht waarbij je op zoek ging naar letters in ’tafereeltjes’, gemaakt door buurtbewoners en stichtingen in het park.

Deze tafereeltjes werden gemaakt in een krat dat goed bestand zou zijn tegen weer en wind en eventuele hufters. De bedoeling was om deze tafereeltjes een afspiegeling te laten zijn van wat er in het park te zien en te beleven is, verbeeld op een ‘magische, sprookjesachtige’ manier met glitters, glimpapier enz. Natuurlijk kon iedere buur zelf bedenken hoe het tafereeltje er uit zou komen te zien.

Met dank aan Mirjam, Karin, India, Frieda, Sylvia, Maaike, Meriam, Magda, Sonja, Pim, Daan, Carel, Monique,  Louisa, Saskia, Lennie, Melvin en Yvette werd het zoeken zeer de moeite waard!

Naast de tafereeltjes waren er ook nog 3 items in het park waar ‘een lichie’ op werd geschenen: de picknickbank van Kees, de coronacrisiskruk van Björn en de social bbq van Chris. Hun portretten waren te vinden op diverse items, met een letter natuurlijk. Op het deelnameformulier vond je een quotes van alle tafereeltjesmakers en initiatiefnemers.

In samenwerking met vormgever Julian Schönfeld en Marga van der Vlugt (communicatie) hebben we een visuele stijl ontwikkeld en een plattegrond waarop alle tafereeltjes aangegeven stonden, en quotes van de makers. Hierop vulde je ook de letters in die je vond in de tafereeltjes. De letters vormden de oplossing, waarna je de slagzin verder kon afmaken om in aanmerking te komen voor een prijs.

Om de speurtocht coronaproof te laten verlopen waren er een aantal ophaalpunten, waar ook zaklampen te krijgen waren en waar je ook de oplossing kon inleveren. Downloaden en digitaal versturen kon ook. Op je eigen tijd, en eventueel in verschillende etappes te lopen.

Om nog meer mensen enthousiast te maken voor de speurtocht waren er ansichtkaarten om te versturen met een leuke (nieuwjaars)wens.
Aan het einde van de speurtocht, of het begin, net hoe het uitkwam, kon je ook nog op de foto: een heus insta-moment.

Resultaat

Dagelijks groepjes enthousiaste speurders, 63 inzendingen, een stukje in de krant, een expo met gezellige uitreiking en blije winnaars. De stichting heeft zich van haar beste kant laten zien in pittige tijden door bewoners, stichtingen en ondernemers te activeren en te verbinden met een vrolijke activiteit.

Leermomenten:
1. Een proefwandeling had misschien kunnen voorkomen dat de tafereeltjes aanvankelijk moeilijk te vinden waren. Oranje linten boden de oplossing.
2. Een insta-moment is leuk, maar werkt alleen als je er echt werk van maakt. Alleen een spandoek met gaten is niet genoeg.