Frederik
Aanleiding / Vraag
Er is een prachtig tijdelijk kunstwerk ‘Tijden van Groei’ geplaatst op het Frederiksplein in Amsterdam Centrum. De Nederlandsche Bank heeft het de buurt kado gedaan, vooruitlopend op de plannen om in het nieuwe gebouw een binnentuin te openen waar iedereen welkom is. Tot die tijd fungeren het kunstwerk en de ruimte eromheen als ontmoetingsplek. Omdat zo’n plek niet vanzelf ontstaat ben ik gevraagd een aanjaagrol te vervullen en de buurt (ondernemers, organisaties, buren) te inspireren de plek actief te gebruiken en daarmee de buurt te verbinden.
Directe aanleiding om iets te organiseren was het vervangen van de illustraties (suzanhijink.nl) op het kunstwerk, iets dat elk half jaar gebeurt. Een mooie start van het inspireren en aanjagen van creatieve initiatieven op deze plek.
Werkwijze / plan
Met een maand de tijd om een evenement voor te bereiden ontwierp ik het logo van Frederik en maakte ik de de uitnodiging met de illustraties van het kunstwerk van Suzan Hijink.
Ondertussen maakte ik kennis met buurtbewoners op het plein, en sprak ik met de diverse ondernemers en zocht ik contact met de basisschool aan het plein, om een programma te maken voor het evenement dat ik met en voor de buurt wilde maken.
Dat resulteerde in een teken- en kleurwedstrijd voor de kinderen van de ASVO basisschool die ook hielpen met de onthulling van de nieuwe illustraties. Een papieren vliegtuigjes wedstrijd met de uitnodigingen bleek een heel goed idee waar jong en oud veel plezier aan beleefden. De handpan-muziek van lokale muzikant Mazoes, percussie en klassieke muziek van celliste Niya Ralinova maakten het programma afwisselend en dynamisch.
Ook was er een groene salade, kaas van de kaasboer en frisdrank voor alle aanwezigen, geserveerd door Karin Weinberg, mijn geweldige productie-assistente. Inspiratie voor deze activiteiten kwam uit de illustraties, waarop vliegtuigen te zien zijn, en waarop de duiven een blokje kaas en een groen blaadje in hun snavel hebben.
Voor een concert van het Grachtenfestival op 14 augustus 2022 bij het kunstwerk, maakte ik een serie ansichtkaarten met een uitleg over wie Frederik is, en een oproep voor goede ideeën.
Omdat het bloedheet was bleken de dozen raketjes, uitgedeeld met de ansichtkaarten, een groot succes.
Resultaat
Een geslaagd evenement op 1 juli, en een leuke actie op 14 augustus 2022.
De toon is gezet, Frederik is gelanceerd en de eerste contacten (school, media, kroegen, buurtbewoners, omliggende stichtingen en organisaties en op sociale media) zijn gelegd. De volgende stap is het warm houden van contacten en toewerken naar een eerste initiatief vanuit de buurt.